Onsdag

Idag har jag haft praktik igen. Jag fick vara med och betygsätta elevernas booktalks. Jag fick en mall att utgå från och så skulle jag sätta in dem där jag tyckte att de passade in. Det var mycket svårare än vad jag trodde och min handledare sa att jag var lite väl hård. Men de e lite svårt när man inte riktigt känner eleverna och vet vad dom gjort tidigare. Om dom utvecklats eller ej. Jag tyckte att jag försökte vara väldigt rättvis men jag kanske var lite hård.
Jag har verkligen kommit fram till att jag egentligen inte gillar konceptet med praktik. Jag pratade med min syster om detta för hon praktiserar också. Visst är det en jättebra idé att man ska få komma ut i arbetslivet och känna på hur det verkligen är men jag kan känna att det inte alls blir så bra som det verkar i teorin. Det blir inte på riktigt för man får inte riktigt friheten att försöka. Sen beror det ju absolut på var man hamnar också.
På min praktik känner jag att de är så himla vana vid att det kommer och går praktikanter mest hela tiden så det är ingen som orkar lägga ner någon tid på oss eftersom vi ändå kommer försvinna om några veckor. Varför lära känna oss liksom, det är ju ingen mening. Min handledare som jag har nu känns också lite väl försiktig. Jag har ingenting emot att bli lämnad med eleverna i tio minuter snarare tvärtom, jag tycker man lär sig bättre om man får försöka sig fram själv utam någon som granskar allt man gör. Jag känner mig lite friare när jag får vara själv. Jag får ha den ljudnivån som jag vill ha i klassrummet och inte anpassa mig efter någon annans krav. Jag kan ju tycka att så länge eleverna pratar om det de ska prata om så gör det ingenting om det ibland blir lite högljutt men vissa är så otroligt känsliga mot det. När jag har haft praktikanter i butiken har jag ofta lämnat dem ensamma för då måste de klura ut hur de ska göra själva. Självklart har jag funnits till hands på telefon eller inne på lagret men dom har fått klara sig själva. De elever jag har haft där har kommit till mig efteråt å tyckt att det varit ett väldigt bra sätt för då tvingas de till att ta tag i det själva å det gillar de verkligen.

Ja men då var det väl nog pratat om det. Efter praktiken åkte jag hem till Bettan å åt mysmiddag med charkuterier å sallad, Mums. Carro kom också över å vi satt å snackade en massa skit hela kvällen. Sådana kvällar behövs, när vi bara är vi flickor.
Dom är så fina mina flickor.

Imorgon blir det träning efter praktiken å sen ska jag hem å måla lister. Nu är det dags att lägga på ett kol å få klart hallen. Sen blir det vardagsrummet å sen sovrummet å sen köket... suck, det suger att måla för de tar så lång tid när man har så många andra måsten.

Nu ska jag ta å gå å lägga mig! Sov så gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0