Det här med dieter

Jag är så trött på alla dessa diskussioner om olika dieter och folk som säger att en viss diet är det enda rätta. Jag är sjukt emot dieter för jag tror inte på att det är en långvarig lösning. Det är väl bra att man kan gå ner 10 kg på 6 veckor men sen när man slutar med dieten kan man hålla vikten då? Inte ofta va, man återgår till hur man åt innan å dieten var bara bortkastad tid.

Lchf verkar ju vara nåt som många tror på just nu. För mig verkar den dieten helt sjuk för jag inser ganska snabbt att jag aldrig skulle kunna hålla det. Och vad blir egentligen konsekvenserna på lång sikt? Jag läste nån studie om att kolesterolvärdet skjuter i höjden och att kroppen tar stor skada. Det låter ju ganska logiskt med tanke på mängden fett man får i sig.

Jag tror på allt med måtta. Vett helt enkelt och framförallt att röra på sig. Viktväktarna är för mig en hjälp på traven, ett verktyg för att förändra min livsstil, något som fungerar i längden. Tanken är ju att man verkligen får äta ALLT men på rätt sätt. Lagom portioner och träning. Jag känner att det funkar för mig. Jag har gått ner nästan 8 kg på 5 veckor, och känner att jag faktiskt kan hålla dom borta. Då har jag ändå fått äta en semla på semmeldagen, popcorn på fredagsmyset och en lördagsmiddag med kött och potatis.
Men framförallt tror jag på att man måste hitta det som funkar bra för dig. Vi fungerar alla olika, det finns inte ett sätt som fungerar för alla.

Det var allt för mig just nu, var bars tvungen att skriva av mig lite!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0