Löjligt

Jag läste precis på Aftonbladet att någon tysk forskare säger att Pippi Långstrump böckerna är rasistiska för att hennes pappa är negerkung av kurrekurreduttön. I samma artikel fanns flera andra barnböcker nämnda för att ordet neger förekommer. Tydligen har man börjat ta bort rader ur böcker som innehåller detta ord för att det inte passar in i hur samhället idag å om man inte vill ta bort rader, då stoppas utgivningen.
Är det bara jag som tycker att detta är så förbannat löjligt? Okej, ordet neger känns förlegat och används inte idag men varför ska inte barn få läsa en bok från den tiden när man sa så? Kan man inte använda boken som en ingång till diskussion då? Prata med barnet om vad ordet betyder och att man inte säger så längre? Man kan väl inte bara ta bort en bit av historien bara för att det inte är så längre? Jag blir upprörd av sånt här! Låt Astrid Lindgrens fina böcker vara, att nämna ordet neger är inget som skadar någon. Det var så man sa på den tiden. Kan man inte se det från ett annat perspektiv? Att boken faktiskt innehåller ett mångkulturellt perspektiv som det tjatas om att det ska göra idag?


Kommentarer
Postat av: Jessie

Jag håller med! Jag håller med helt och hållet!

2011-11-08 @ 21:35:33
URL: http://jessiies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0