Oj så fel vi gör

Jag har precis läst Underbara Claras inlägg där hon säger att killar som inte får leka med dockor växer upp med ett handikapp då de inte får lära sig omvårdnad. Jaha tänker jag då borde det vara kört för mig och min lilla dotter. Jag har aldrig lekt med dockor, när jag var liten hade jag en massa dockor och barbies och grejor men även bilar, bilbana och tåg. Jag valde ALLTID bilarna framför dockorna trots att jag bara hade rosa klänningar med Kajsa Anka och Mimmi Pigg på. Jag kan inte på något sätt tro att det handlar om vad man leker med om man lär sig omvårdnad eller inte, det måste ju bero på omgivningen. Växer man upp i en familj där man ser att man behandlar varandra väl och får ta egna beslut tror jag att man lär sig det per automatik. Min lillebror är uppväxt med två storasystrar, vi tvingade honom att klä ut sig i klänningar och måla naglarna men han valde alltid själv de mer typiska killgrejerna som tex power rangers robotar, dinosaurier, Batman etc. Han ville bli dinosaurie när han blev stor! Trots att han bara lekt med sådant är min lillebror en av de snällaste och mest omtänksamma killarna jag känner, kanske för att han växt upp med två systrar inte för att han inte lekt med dockor. Jag vet inte om jag är så bra på att uttrycka mig och kommer säkert få skit för mina åsikter nu men det jag vill få fram med det jag skriver är att jag tycker att det känns extremt fel att säga att någon kommer "få ett handikapp" om man inte får leka med dockor, det känns i mina ögon bara helt fel och väldigt dumt uttryckt. Vad tycker ni?



Kommentarer
Postat av: Jessie

Jag tror absolut också mer på att det är relationerna i familjen som påverkar och sättet som familjen lever på. Så jag håller med :)
För övrigt tyckte jag det var så fruktansvärt gulligt att calle ville bli dinosaurie :)

2013-11-28 @ 16:12:38
URL: http://jessiies.blogg.se
Postat av: Elsa

Förstår dina synpunkter men jag tror att poängen som Clara försöker få fram är inte att just själva lekandet med dockorna och leksaksspisen gör att hennes son blir omhändertagande, utan istället att hon inte stänger dörren till den typen av 'tjejiga' leksaker som sedan blir 'kvinnogöra'. Det som t.ex. Blondinbella gör är att aktivt välja att frånhålla dessa typer av leksaker från sin son vilket markerar en stor skillnad mellan flickor och pojkar som i sin tur signalerar till sonen att han inte behöver bry sig om sådana bestyr. Om alla barn bara får leka med vad de vill så slipper leksaker signalera någonting alls och vi kan sudda ut begrepp som tjejleksaker och kvinnogöra.

2013-11-28 @ 16:54:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0