Summering

Tänkte att jag skulle skriva en liten sammanfattning av graviditeten, jag hittade den här listan som jag tyckte var lite bra! 





När fick du reda på att du var gravid? Det var någon gång i mars, vet inte exakt datum men det var Frida som undrade om jag inte var gravid eftersom jag hade klagat på illamående på jobbet, jag trodde inte det var möjligt eftersom det var så tätt inpå missfallet men så var det! 

Hur gammal var du? 27 år

Hur tog din partner det? Han reagerade exakt på samma sätt som han gjorde de första två gångerna jag blev gravid, han började tjata om att vi måste köpa ny bil för att få plats med vagnen. Så söt, det var liksom det han kunde ta på. Förutom det blev han självklart glad men vi båda vågade ju verkligen inte hoppas på att det skulle gå vägen. 

Mådde du mycket illa? De första 12 veckorna mådde jag jätteilla men jag kräktes aldrig. Tobbe höll på att bli galen på mig för jag kunde inte äta något över huvudtaget. En gång vaknade jag av att han stekte korv å fick ett raseriutbrott, stackarn fick stå ut med mycket. Jag kommer ihåg en vecka när jag käkade varma mackor till middag varje dag för det var det enda jag kunde tänka mig. Tobbe tyckte det var jätteskönt för då var det i alla fall något jag ville ha!

Hade du mycket halsbränna? De sista veckorna nu har halsbrännan varit fruktansvärd och speciellt de senaste dagarna, gaviscon hjälper tack gode Gud annars hade jag nig inte fått sova mycket.

Var du känslig? Om jag var känslig, hahahahahaha. Jag är känslig redan som de e men under graviditeten har det varit extremt. Jag har gråtit och skrikit och haft panik och varit elak mot Tobbe. Det är verkligen fantastiskt att han fortfarande är kär i mig efter allt han fått stå ut med. Jag kommer ihåg en gång när vi var på väg hem från Ica maxi och jag började bara stortjuta i bilen helt utan anledning... 

När kände du bebisens första sparkar? Jag är inte helt säker men jag tror jag började känna de där "fladdret" nånstans i vecka 18 å regelrätta sparkar runt v 23-24 någon gång.

Var du ofta orolig? Både jag och Tobbe var extremt oroliga hela tiden fram tills vi passerade vecka 12 men sen lättade det och vi kände att nu har vi kommit så här långt, nu går det hela vägen! Min barnmorska uttryckte sig lite klantigt i vecka 38 å sa att "nu måste du åka in om du känner minsta lilla förändring i hennes rörelser" å då började jag oroa mig igen. Hon har ju varit extremt ojämn hela tiden och jag har haft så svårt att avgöra vad som är ovanligt...

Sparkade bebisen mycket? Vissa dagar som en karatemästare, vissa dagar totalt stilla. Sjukt jobbig! 

När började du läcka bröstmjölk? Vem vill veta de? Det var någon gång tidigt typ vecka 20 eller nåt och jag vet att jag undrade varför ingen berättat om sådana härliga överraskningar innan. 

Fick du bristningar? Ja på nedre delen av magen, hoppas att de bleknar!

Hur många Ultraljud gjorde du? 3 stycken, ett tidigt i vecka 7 enbart för att jag skulle bli lugn och veta att det verkligen var något där. Ett i vecka 18, då fick vi reda på att det låg en liten tös där inne. Och så ett i vecka 33 tror jag det var, för att kolla om det fanns bra med fostervatten och så. (Sedan gjorde vi tre ultraljud när vi var inne på förlossningen och övningskörde också för att se att allt var okej).

Hur vill du att din förlossning ska se ut? 

Jag tar det som det kommer, om jag försöker lägga upp en plan och det verkligen inte blir så så kommer jag få panik tror jag. Jag känner mig lugn och lite peppad. Jag vet att jag vill ha smärtlindring, ingen superhjälte här inte. Jag litar på barnmorskorna, min kropp och Tobbe, vi klarar det tillsammans!!!



Kommentarer
Postat av: Jessie

Hade så gärna varit mer närvarande under din graviditet <3 Önskar att det bara varit 5 mil eller nåt mellan Eslöv och Stockholm. Tänk så bra det varit :)

2013-12-03 @ 09:50:31
URL: http://jessiies.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0