Det här med kön

Den senaste veckan har jag ramlat över en massa prat om det här med kön och hur man ska uppfostra sina barn "könlöst". Jag tycker hela tanken känns helt bisarr, ni får tycka vad ni vill. Att jag är en bakåtsträvare eller what not. Men faktum är att vi är två olika kön och vi har olika förutsättningar redan från grunden. Jag blir helt mörkrädd när jag läser om en förskola där pedagogerna inte får kalka barnen för hon eller han, dom måste kalla dem för hen. Dom får inte byta blöja på barnen för då ser dom vilket kön barnet har och kommer då behandla dem därefter. Det här kan vara något av det absolut sjukaste jag någonsin hört.

Om jag någon gång får egna barn, då ska dom få leka med det dom vill å måla sina rum i den färgen dom vill. Vad gör det om en liten tjej vill ha fina rosa prinsessklänningar å leka med barbiedockor? Det är väl ingenting som automatiskt kommer göra henne till en sämre människa eller att hon kommer behandlas annorlunda av samhället? Titta på mig. Jag har lekt med dockor, klätt ut mig i mammas vackra klänningar och haft en period bär jag inte kunde ha något annat än klänning på mig. Har jag fått en skev bild av verkligheten? Tror att bara för man lekt med Barbie så måste man se ut som en? Nej snarare tvärt om.

Vi kommer aldrig komma ifrån det faktum att vi har två olika kön. Och vad det gäller jämställdhet har vi i Sverige kommit väldigt långt men vi han såklart bli bättre, men jag tror inte att lösningen ligger i att leva i ett könlöst samhälle.


Kommentarer
Postat av: Carroliten

Jag håller helt med dej gumman! Sjukt att medvetet unvika saker för att de ska bli naturligt. Var är logiken i de? Hm?!



Hoppas du haft en bra helg :D puss

2011-10-23 @ 14:03:16
Postat av: bettan

Ja håller också med. Självklart har man olika förutsättningar om man föds till tjej eller kille. Det är väl så livets gång är; man döps får ett namn, flick- eller pojknamn. Klart man ska få leka me de man vill. Man kanske blir en mamma eller pappa en dag osv. Samhället skulle vara bra sjukt om man skulle ignorera könet helt.

2011-10-23 @ 20:38:53
Postat av: Jessie

Jag håller med!! Det är helt sjukt, jag blir mörkrädd av en del debatter och för att inte tala om förskolan du skriver om!

2011-10-24 @ 07:12:15
URL: http://jessiies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0